III. Széchenyi Futam - Ismét alternatív hajtású járművek Győrben
2008. április 22-23-án Győr városát ellepték az alternatív hajtású járművek. A III. Széchenyi Futam – Alternatív Hajtású Járművek Versenye az eddigi legtöbb résztvevővel került megrendezésre a Széchenyi István Egyetem (SZE) parkolójában. 18 jármű, nitro-, levegő-, elektromos-, üzemanyagcellás hajtási mók – minden a környezettudatos közlekedés zászlaja alatt.
A három kategóriában induló járművek eltérő koncepció mentén, magas technikai színvonalon épültek, ennek megfelelően költségvetésük is a százezres nagyságrendtől milliókig terjedt. Az egyazon cél vezérelte fiatalok és támogatóik néhány fős csapatokat alkotva, 3-4 kerekű, gördülő járgányokat alkottak. A hobbi kategóriában volt kerékpár alapú tricikli és négy kerékre állított bringa-mutáns, melyek kis tömegük miatt viszonylag nagy hatótávot voltak képesek elérni akár 1-1 savas akkumulátorral is. A nitrogén palackokba zárt gázzal hajtott, Wartburg motoros gokart jellegzetes hanghatásokkal kísérve dinamikusan, de – a tartályok korlátozott kapacitása miatt – csupán néhány kör erejéig volt képes bizonyítani a rendszer hatékonyságát. Az átalakított szériaautók hétköznapi használhatóságukkal tűntek ki, hiszen általában 25-50 km megtételére is alkalmasak; az e-Porsche akár 90 km/h sebességgel is képes lett volna haladni, amennyiben a pálya adottságai engedték volna. Ezek a járművek közvetítették leginkább a mindennapi ember számára az elektromos hajtás életképességét.
A prototípusok között idén a Széchenyi István Egyetem Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpontja (JRET) a tavalyi győztes csapattal, az Intermotor Kft. lelkes fejlesztőivel együtt indított két négykerekűt. A tavalyi győztes Wirecar frissített változata – a Tudásközpont kutatójával, Tóth Krisztiánnal a vezetőülésben – ismét a legjobbnak bizonyult, annak ellenére, hogy az új tető-bukókeret megoldás még meg is növelte a jármű össztömegét. Viszont ebben a formában, a sokak által „golfautónak” emlegetett, valójában csúcstechnológiával felszerelt demonstrációs autó egy városi közlekedési eszköz képét vetítette elénk. (Részletes technikai információt lásd 1. ábra)
2008 újdonsága – a Közúti és Vasúti Járművek Tanszék SZESOCAR-ján kívül – a JRET-Intermotor csapat Electron-Powered Racer (EPR08) névre keresztelt versenyautója volt. Hagyományos differenciálművel kombinált elektromos hajtása tulajdonképpen a klasszikus személygépkocsi-építés sémájára készült, ugyanakkor annak egyben környezettudatos újragondolása. Térváz-szerkezetű alapja kiváló fejlesztési bázisnak tekinthető, mely ideális a rohamosan fejlődő akkumulátor-hajtómű konstrukciók tesztelésére – állítják a fejlesztők. (Részletes technikai információt lásd 1. ábra) A forma-autó láttán ezzel kapcsolatban senkinek nem volt kétsége, a jövőre nézve már csak a szervezőket kell meggyőzni egy olyan helyszín kiválasztásáról, ahol kibontakozhat a jövő EPR-je és kihívói.
Eredmények:
"Hobbi" Kategória
1. helyezett Cserháti Sándor Műszaki Szakképző Iskola és Kollégium: Cseri02
Balassa József, Pacsi Richárd, Tompos Tamás, Varga Gergő
Széria Autó Átalakítás Kategória
1. helyezett Fiat Tipo Korcsok Erika, Szirmay András és Szirmay Zoltán
Prototípus Kategória, 150 kg alatti
1. helyezett Pápamobil–Fuel cell Baki Zsolt, Czobor Imre, Kriston Ákos, Molnár Norbert, Soós Bálint, Szabó András László, Szabó Tamás
Prototípus Kategória, 150 kg feletti
1. helyezett JRET-Intermotor: Wirecar Hanczvikli Ádám, Szabó Tamás, Kriston Ákos, Nagy Viktor, Tóth Krisztián, Willisits Attila, Willisits Vilmos, Zab Richárd
2. helyezett JRET-Intermotor: EPR08 Hanczvikli Ádám, Szabó Tamás, Kriston Ákos, Nagy Viktor, Tóth Krisztián, Willisits Attila, Willisits Vilmos, Zab Richárd
Képek – képaláírás:
papamobil.jpg – Pápamobil: JRET támogatással épült a „guruló esernyő”, mely első lett kategóriájában
FDA_5374.jpg – JRET-Intermotor csapat és az EPR08, a második helyezett
FDA_5403.jpg – JRET támogatással épült járművek egy versenyen: SZESOCAR, Wirecar, Hupercar, Pápamobil, EPR (balról jobbra)
FDA_6574.jpg – EPR és e-Porsche – prototípus a szériaautó ellen
IMGP0116.jpg – Nyerő páros a mezőny élén
Ezeket lehetne a táblázat fölé rakni, értelem szerűen (úgy képaláírás nem kell)
FDA_5375.jpg – Electron-Powered Racer – EPR08
FDA_5394.jpg –Wirecar 08
!!! FDA-as képekhez: Fotó: Földi D. Attila
A JRET-Intermotor csapat tagjai:
Willisits Attila – Intermotor Kft.
Willisits Vilmos – Intermotor Kft.
Zab Richárd – Intermotor Kft.
Nagy Viktor – SZE-JRET
Tóth Krisztián – SZE-JRET
Hanczikli Ádám – Hani Kft.
Kriston Ákos – ELTE
Szabó Tamás – ELTE
1. ábra
|
| EPR 08 – Electron-Powered Racer 2008 | Wirecar 08 |
|
|
|
|
Tömegadatok |
|
|
|
| menetkész össztömeg (vezető és utas nélkül) | 420 kg | 335 kg |
| Lítium – ion akkumulátorok (48 V) tömege | 120 kg | 77 kg |
| Szuperkapacitácok tömege | - | 11 kg |
|
|
|
|
Gumiabroncs mérete |
| 195/55 R15 | 195/45 R15 |
|
|
|
|
Teljesítmény adatok |
|
|
|
| Becsült teljesítmény | 20 kW | 2×7 kW |
|
|
|
|
Üzemi paraméterek |
|
|
|
| Üzemi feszültség | 60 V | 48 V |
| A motorvezérlő elektronika teljesítménye: | 400 A | 300 A |
|
|
|
|
Menetdinamikai adatok |
|
|
|
| Hatótávolság | > 200 km | > 100 km |
| Maximális sebesség | 70 km/h | 55 km/h |
| Fékút 50 km/h sebességről | 10 m | 15,5 m |
| Gyorsulás 0-50 km/h sebességre | 5,5 s | 6,5 s |
|
|
|
|
Motor |
|
|
|
|
| brashless rendszerű egyenáramú központi elektromotor (BLDCM) | oldalanként a hátsó kerékben egy-egy darab 24 pólusú, permanens mágneses, direkt kerékagymotor |
|
|
|
|
Hajtómű |
|
|
|
|
| Mechanikus differenciálmű (áttétel: 1 : 4,16) | Kerékagymotor |
|
|
|
|
Energiatárolás |
|
|
|
|
| 16 db, egyenként 200 Ah teljesítményű lítium-ion akkumulátor | 20 darab 3000 farados ultrakapacitás (kondenzátor) |
|
|
| 14 darab 200 Ah teljesítményű lítium-ion akkumulátor |
|
|
|
|
Energiatermelés |
|
|
|
|
| Visszatáplálás a központi villanymotor fékezőüzemében, melyet külön pedál vezérel | Az első lengőkar rugózás általi függőleges mozgási energiáját elektromos energiává átalakító berendezés. |
|
| Napelemek (solar panel) a hátsó vezetőszárnyon | Az elektromos motorok fékezéskor visszatermelik az áramot |
|
| A jármű töltését – külső energiaforrásról – egy hálózati töltő és egy telepített, egyedi készítésű üzemanyagcella biztosítja | Elektromotorra felszerelt Peltier elem, hivatott az elektromotorok hulladék hőjét villamos energiává alakítani |
|
|
| A jármű töltését – külső energiaforrásról – egy hálózati töltő biztosítja. |
|
|
|
|
Felfüggesztés |
|
|
|
|
| Elöl és hátul többlengőkaros felfüggesztés, lengéscsillapítóval kombinált rugós tagok, stabilizátor rúd | Elöl átalakított Mc Pherson felfüggesztés, hátul gumitorziós rugózás |
|
|
|
|
Fékrendszer |
|
|
|
|
| kétkörös hidraulikus | egykörös hidraulikus |
|
| Az első kerekek fékezésére két darab 4 dugattyús, belső hűtésű tárcsafék szolgál. | Elsö kerkeknél hagyományos hidraulikus tárcsafékkel |
|
| A hátsó kerekek fékezésére a meghajtó féltengelyekre felszerelt 2 dugattyús tárcsafék szolgál | Hátsó kereknél rekóperácíós elektromos fék |
|
|
|
|
Alváz: |
|
|
|
|
| Precíziós acél és CrMo anyagból készített, térhálós (rácsos) szerkezetű. | Az alváz ultra könnyű, de szilárd és alaktartó alumínium létraszerű alvázkeret |
|
|
|
|
Központi kijelző funkciói |
|
|
|
|
| Pillanatnyi áramerősséget (A) | Pillanatnyi áramerősséget (A) |
|
| Pillanatnyi feszültséget (V) | Pillanatnyi feszültséget (V) |
|
| Akkumulátor töltöttségifoka (%) | Akkumulátor töltöttségifoka (%) |
|
| Összes megtett út (km) | Az utolsó töltés óta elfogyasztott villamos munka mennyiségéről (Kwh – ban) |
|
| Gépjármű sebességét (km/h) |
|